Alla barn har rätt att gå i skolan

Idag skriver Lotta Edholm och jag på Aftonbladets debattsida om att socialtjänstlagen måste ändras så att socialtjänsten har möjlighet att gripa in när barn hålls borta från skolan av sina föräldrar – ofta av religiösa eller ideologiska anledningar. Alla barn har rätt till utbildning. I skollagen står det att utbildningen ska ”utformas i överensstämmelse med grundläggande demokratiska värderingar och de mänskliga rättigheterna”. Detta är oförenligt med ett system där föräldrar helt enkelt kan vägra skicka sina barn till skolan och socialtjänsten står helt utan lagstöd för att ingripa. Biträdande socialminister Maria Larsson, med ansvar för bland annat barnens villkor, bör ta initiativ för att ändra socialtjänstlagen så att socialtjänsten har åtgärder att ta till när föräldrar håller barn borta från skolan.

0 Svar to “Alla barn har rätt att gå i skolan”



  1. Kommentera

Lämna en kommentar




Välkommen till bloggen!

Varmt välkommen till min blogg. Har kommer jag att skriva om aktuella frågor som jag ställs inför i mitt politiska arbete. Jag kommer bland annat att berätta om mitt arbete i Spånga-Tensta Stadsdelsnämnd. Jag vill gärna läsa dina synpunkter och föra ett samtal. Välkommen! Ann-Katrin Åslund