Debatt om kvalitetsgarantier i Stockholms missbrukarvård

Igår debatterade jag i P4 Stockholm mot Karin Rågsjö(V) om alliansens förslag att införa kvalitetsgarantier i missbruksvården i Stockholm. 

Kvalitetsgarantin innebär förenklat att en missbrukare som söker hjälp i Stockholms stad för sitt missbruk ska garanteras en kontakt med socialtjänsten redan samma dag. Det första samtalet ska äga rum inom en vecka och inom två månader ska det ha gjorts en utredning och planering för ett individuellt stödprogram.

Vänsterargumentet är som vanligt att det satsas  för lite pengar. Ett universalargument som används oavsett om debatten handlar om socialtjänst, skola, vägar, fritid, äldre etc.

I Stockholm stads budget 2012 anslår vi i alliansen 1 622 miljoner till stadsdelarnas individ och familjeomsorg. Till socialnämnden anslår vi 1 075,9 miljoner. Som ” av en händelse” nämner Karin Rågsjö aldrig det.

Vi ser allvarligt på det ökade cannabismissbruket bland ungdomar i staden och därför avsätter vi 5 miljoner för att motverka detta. Pengar är viktigt men inte allt. Det handlar om att se till att använda varje krona på rätt sätt och att utarbeta arbetssätt och rutiner som garanterar gott bemötande och en  god vård inom rimlig tid som är lika för alla oavsett var i staden man bor.

Läs även artikeln om kvalitetsgarantin som jag skrev tillsammans med de andra borgerliga partierna i socialnämnden på SvD.

0 Responses to “Debatt om kvalitetsgarantier i Stockholms missbrukarvård”



  1. Kommentera

Kommentera

Välkommen till bloggen!

Varmt välkommen till min blogg. Har kommer jag att skriva om aktuella frågor som jag ställs inför i mitt politiska arbete. Jag kommer bland annat att berätta om mitt arbete i Spånga-Tensta Stadsdelsnämnd. Jag vill gärna läsa dina synpunkter och föra ett samtal. Välkommen! Ann-Katrin Åslund

