Våga fråga och våga lyssna!

Tidigare i veckan har vi kunnat läsa i DN hur alltför få barn beviljas brottsofferersättning trots att lagen nu medger att barn som bevittnat våld i hemmet kan få ersättning. En av anledningarna är att barnen ofta glöms bort i rättsprocessen.

För att ett barn ska få ersättning måste det utredas och bevisas att barnet verkligen bevittnat våld. Ställer man inga frågor får man inga svar. Tyvärr glömmer man ofta att uppmärksamma barnet i utredningen.

I DN:s artikel nämns ett exempel som först ger hopp men sen förstämning. I Uppsala använde polisen tidigare en checklista med enkla frågor som gjorde poliserna uppmärksamma på om det fanns barn som hade bevittnat eller utsatts för våld: viktiga och bra rutiner. Men den metoden övergavs och föll i glömska, till synes utan förklaring.

Jag är övertygad om att det finns fler områden där myndigheterna måste bli bättre på att sätta barnen i centrum. I Sollentuna har min partikollega Lennart Gabrielsson, ordförande i socialnämnden, föreslagit att barn ska få möjlighet att själva lägga fram sina berättelser för politikerna i socialnämnden. Idag filtreras berättelserna genom socialtjänstens utredningar, vilket gör att det inte alltid är tydligt vad barnen faktiskt anser.

Jag skulle gärna se att någonting liknande prövades i Stockholm, naturligtvis utifrån varje barns förutsättningar, önskemål och behov. Det finns mycket kvar att göra innan principen om barnets bästa har blivit verklighet.

0 Responses to “Våga fråga och våga lyssna!”



  1. Kommentera

Kommentera

Välkommen till bloggen!

Varmt välkommen till min blogg. Har kommer jag att skriva om aktuella frågor som jag ställs inför i mitt politiska arbete. Jag kommer bland annat att berätta om mitt arbete i Spånga-Tensta Stadsdelsnämnd. Jag vill gärna läsa dina synpunkter och föra ett samtal. Välkommen! Ann-Katrin Åslund

