Jag ger mig inte förrän ungdomskriminaliteten utrotats!

Nu satsar vi ännu mer för att minska arbetslöshet och kriminalitet bland 20-29-åringar på Järva. Sociala insatsgruppen (SIG-gruppen) för unga vuxna utökas. Fler får chansen att lämna kriminalitet, arbetslöshet och utanförskap. Socialnämnden stöder arbetet och gör en satsning på 5 miljoner extra och sprider modellen till fler stadsdelar.

När arbetet startade räknade vi med att nå 15-20 personer men det var många fler som ville vara med. De ville ändra sitt liv och få hjälp till en ny start och stöd att komma in i det ”vanliga samhället”. Idag är det ca 40 stycken som är med i projektet och lika många står på kö. Jag är jätteglad för de nya satsningarna i socialnämnden. Det innebär ökat stöd i vårt arbete och gör det möjligt att nå fler.

Trots sin ungdom så har deltagarna under många år levt i samhällets utkant med egna lagar och regler och ofta olagliga sätt att försörja sig på. Nu vill de hitta vägen bort från kriminalitet och utanförskap.

Men det är inte lätt och det är här stödet från projektledning och coacher kommer in. Det handlar bland annat om stöd till att själv gå till jobbtorget, påbörja utbildning och börja leta bostad.

Om vi kan lyckas – och vi är på god väg- innebär det inte bara ett nytt bättre liv för deltagarna. Det innebär också en kraftigt minskad nyrekrytering av unga till kriminalitet och ett mycket tryggare samhälle för alla.

0 Responses to “Jag ger mig inte förrän ungdomskriminaliteten utrotats!”



  1. Kommentera

Kommentera

Välkommen till bloggen!

Varmt välkommen till min blogg. Har kommer jag att skriva om aktuella frågor som jag ställs inför i mitt politiska arbete. Jag kommer bland annat att berätta om mitt arbete i Spånga-Tensta Stadsdelsnämnd. Jag vill gärna läsa dina synpunkter och föra ett samtal. Välkommen! Ann-Katrin Åslund

