Ny konceptförskola i Tensta

I torsdags beslutade stadsdelsnämnden om en ny konceptförskola i Tensta; Spånga-Tenstas första och en av de allra första i Stockholms stad. Konceptförskolorna har tagits fram av SISAB (stadens skolfastighetsbolag) och har plats för mellan 5-8 avdelningar i två plan. Genom att samla mångåriga erfarenheter inom byggnadsteknik tillsammans med pedagogiska lösningar och specialkunskaper inom miljö och energi har man tagit fram detta koncept som förenklar och snabbar på arbetet och pressar kostnaderna från upphandling till färdig byggnad.

Konceptförskolan kommer att ligga på fastigheten Lilla Tensta , väl avskild från trafik. Förskolan ligger centralt, men det är ändå gott om grönytor runt omkring.

Förskolan kommer att ha åtta avdelningar och är planerad för att passa dagens förskolepedagogik. Idag finns många förskolelokaler i Tensta som har många år på nacken och är i ganska dåligt skick. Man ska komma ihåg att Tensta har funnits i över 40 år och en hel del av förskolorna från den tiden har funnits insprängda i lägenheter. Det här blir en förskola som är attraktiv för barn och föräldrar och som vi också hoppas kommer att locka fler förskollärare till stadsdelen.

De lägenheter som blir tomma kan återställas till bostäder. Det är mycket bra för Tensta där det idag råder brist på stora lägenheter för stora familjer.

Jag är glad att vi nu har fattat beslut om konceptförskolan som kommer att bli ett stort lyft för stadsdelens förskoleverksamhet.

Här kan du läsa mer om konceptförskolor.

 

2 Responses to “Ny konceptförskola i Tensta”


  1. 1 Elin 04 februari 2013 kl. 11:12

    När är förskolan tänkt att vara färdig?


Kommentera

Välkommen till bloggen!

Varmt välkommen till min blogg. Har kommer jag att skriva om aktuella frågor som jag ställs inför i mitt politiska arbete. Jag kommer bland annat att berätta om mitt arbete i Spånga-Tensta Stadsdelsnämnd. Jag vill gärna läsa dina synpunkter och föra ett samtal. Välkommen! Ann-Katrin Åslund

