NK går över gränsen

I gårdagens DN kunde jag läsa att NK säljer påslakan med motivet av ihoptejpade kartonger för att efterlikna ett ”uteliggarlakan”. De säljer också krukor med våldtäktsmotiv. Enligt representanten för NK så görs detta för att göra oss medvetna om situationen för hemlösa. Det finns bra och dåliga sätt att förmedla ett budskap , hemlöshetslakan och våldtäktskrukor är ett riktigt dåligt sätt. Förklaringen att en liten del av försäljning går till unga hemlösa i Nederländerna, där företaget som gjort designen är beläget, gör inte saken bättre. NK är ett stort och välkänt varuhus och skulle om de verkligen ville kunna visa ett engagemang för dessa viktiga frågor på ett betydligt bättre sätt. Att använda sig av liknande försäljningsmetoder är kränkande både mot hemlösa människor och mot de som råkat ut för en våldtäkt. Det visar på en riktigt dålig känsla för dessa frågor.  NK kommer inte  längre kunna räkna in mig i sin kundkrets! Jag är ingen storkund men det kanske är fler som tänker som jag gör.

0 Responses to “NK går över gränsen”



  1. Kommentera

Kommentera

Välkommen till bloggen!

Varmt välkommen till min blogg. Har kommer jag att skriva om aktuella frågor som jag ställs inför i mitt politiska arbete. Jag kommer bland annat att berätta om mitt arbete i Spånga-Tensta Stadsdelsnämnd. Jag vill gärna läsa dina synpunkter och föra ett samtal. Välkommen! Ann-Katrin Åslund

