Ett steg närmare sprutbyte

I går kväll beslutade vi i Stockholms kommunfullmäktige att tillsammans med landstinget gå in med en förfrågan till socialstyrelsen om att  få genomföra ett fyraårigt försök med en samlad strategi för att begränsa smittspridning bland intravenösa missbrukare. Som en del i den strategin ingår sprutbyte. Fria sprutor är bara en liten del av projektet som också handlar om så väldigt mycket annat.  Försöket med sprutbyte måste alltid ske i kombination med annan stödverksamhet.

Alla partier i kommunfullmäktige utom moderaterna röstade för denna  viktiga hälsopolitiska fråga.

Frågan är inte enkel och väcker mycket starka känslor hos en del. Jag tycker det är viktigt att det här inte  blir en moralfråga, det är en hälsofråga.

Målet om ett narkotikafritt samhälle står fast  och kampen mot narkotika har högsta prioritet. Det förebyggande arbetet måste intensifieras. Självklart är allas vår strävan att få så få som det bara är möjligt att aldrig börja  missbruka. 

Debatten i fullmäktige fördes till största delen på en saklig nivå och jag är tacksam för att den mängd av vulgära argument som tidigare framförts lyste med sin frånvaro i den här debatten. I och med KF-beslutet är vi ett steg närmare genomförandet, nu gäller det att se till att arbetet går igång tillsammans med landstinget.

Läs mer i SvD, Radio Stockholm, DN, TV4 Stockholm och ABC.

2 Responses to “Ett steg närmare sprutbyte”


  1. 1 Leif Svensson 24 maj 2011 kl. 15:51

    I detta fall är ju moderaterna direkt hälsofarliga, och begriper ingenting.

    Tack o lov för de övriga som röstade igenom detta.

    I Skåne har vi ju haft det hur länge som helst, och med stor framgång


  1. 1 Håller tummarna så att de vitnar | Ledarredaktionens blogg | SvD Trackback vid 24 maj 2011 kl. 17:06

Kommentera

Välkommen till bloggen!

Varmt välkommen till min blogg. Har kommer jag att skriva om aktuella frågor som jag ställs inför i mitt politiska arbete. Jag kommer bland annat att berätta om mitt arbete i Spånga-Tensta Stadsdelsnämnd. Jag vill gärna läsa dina synpunkter och föra ett samtal. Välkommen! Ann-Katrin Åslund

