Stockholm är nu närmare försöksverksamhet för sprutbyte

Idag är vi i Stockholm ett steg närmare försöket med sprutbyte för narkomaner. I dagens borgarrådsberedning tog alla partier förutom moderaterna ställning för att staden tillsammans med landstinget ska införa ett försök med sprutbyte. Frågan kommer att behandlas på nästa kommunfullmäktigesammanträde den 23 maj.

Det viktigaste målet med sprutbyte är att förebygga spridning av HIV och andra blodburna infektioner, men den möjlighet till kontakt med professionell personal som också motiverar till vård och behandling ska inte underskattas. Jag ser försöket med sprutbyte som en viktig etisk och medmänsklig fråga, även om det inte berör så många människor så handlar det om en av de grupper som är allra mest utsatt i vårt samhälle. Jag vill understryka att detta är en hälsopolitisk fråga.  Kampen mot narkotika och bra möjligheter till vård och behandling för att komma ifrån sitt missbruk måste ständigt pågå och utvecklas. Målet måste självklart alltid vara att människor inte ska fastna i missbruk. I den bästa av världar så behövs inget sprutbytesförsök, men tyvärr är vi inte där idag.

Även Lotta Edholm skriver om denna fråga.

0 Responses to “Stockholm är nu närmare försöksverksamhet för sprutbyte”



  1. Kommentera

Kommentera

Välkommen till bloggen!

Varmt välkommen till min blogg. Har kommer jag att skriva om aktuella frågor som jag ställs inför i mitt politiska arbete. Jag kommer bland annat att berätta om mitt arbete i Spånga-Tensta Stadsdelsnämnd. Jag vill gärna läsa dina synpunkter och föra ett samtal. Välkommen! Ann-Katrin Åslund

