Folkpartiets vision för förskolan i Stockholm

Under de kommande 4 åren beräknas antalet förskolebarn i Stockholms stad öka med 5000. Idag skrev Svenska Dagbladet om delar av Folkpartiets vision för förskolan i Stockholm. Den trånga sektorn för fler förskoleplatser är mark och  lämpliga lokaler. Därför vill vi ha en ordentlig samverkan mellan staden, fastighetsägare och näringsidkare för att ”dammsuga” staden på lämpliga lokaler. Jag presenterade också vår idé om att ett ”barntal” ska fastställas för varje nytt bostadsområde. För varje lägenhet som planeras , ska det finnas ett visst antal förskoleplatser. Idag finns såna krav när det gäller parkeringsplatser. Kan man räkna bilar så kan och ska man räkna barn! Läs mer i vår vision 100 nya förskolor där vi också har förslag för att förenkla för föräldrar med flexiblare förskola och stora satsningar på läsning och språk samt kompetensutveckling  och karriärvägar för personalen.

Stadens brukarundersökningar ger redan idag mycket gott betyg till förskolan i Stockholm. Det är den verksamhet som brukarna är allra mest nöjd med. Under innevarande mandatperiod har i snitt en ny förskoleavdelning öppnats varannan arbetsdag och barnomsorgsgarantin hålls samtidigt som andelen förskollärare i verksamheterna ökat. Nu vill vi öka kvaliteten, flexibiliteten och tillgängligheten ännu mer.

0 Responses to “Folkpartiets vision för förskolan i Stockholm”



  1. Kommentera

Kommentera

Välkommen till bloggen!

Varmt välkommen till min blogg. Har kommer jag att skriva om aktuella frågor som jag ställs inför i mitt politiska arbete. Jag kommer bland annat att berätta om mitt arbete i Spånga-Tensta Stadsdelsnämnd. Jag vill gärna läsa dina synpunkter och föra ett samtal. Välkommen! Ann-Katrin Åslund

