Om Tensta i radio och SVD

Igår eftermiddag lyssnade jag på radiodokumentären ”Tensta ligger i mitt Sverige” av Johanna Langhorst.

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=909

Den del av dokumentären som jag uppskattade allra mest var skildringen av skillnaderna mellan tenstabors egen uppfattning om Tensta kontra många ”fördomsfulla” personer som intervjuades i innerstaden (flera av dem hade aldrig satt sin fot i Tensta). Många tenstabor  trivs  men är bekymrade över stadsdelens rykte.  Johanna och hennes familj trivdes bra i Tensta men kände sig tvingade att flytta efter att hennes son som blivit rånad två gånger inte längre vågade gå hem från tunnelbanan. Fullständigt oacceptabelt! Både i dokumentären och i debattartikeln figurerar uppgifter om gäng på 30 personer som terroriserar samtidigt som varken stadsdelsnämnd eller förvaltning gör särskilt mycket för att förhindra detta. Som tur är är detta inte sant politiker i nämnden, boende , skolorna, fritidsverksamhet och övrig förvaltning är mycket engagerade och detta i samarbete med polis , bostadsbolag och frivilliga. Har det hjälp då?  Vi kan verkligen inte slå oss för bröstet och säga att allt är fixat . Det som succesivt byggts upp under 40 år fixas inte på en ”kafferast”. Men det har blivit mycket bättre. Vi jobbar förebyggande med föräldrarutbildningar och föräldrarstöd, fritidsverksamheten för barn och ungdomar är nog en av de mest utbyggda i hela staden, föreningar och föräldrar är engagerade i kvälls och nattvandringar där utsättningar sker tillsammans med polis och fältverksamhet. Fritidsgårdar håller sommaröppet och sommarjobb erbjuds till alla stadsdelens ungdomar som söker.

De som begår brottsliga handlingar ska snabbt tas om hand. Det viktiga är att få de som utsatts för rån och inbrott att våga anmäla och att de som såg något vågar vittna.  Jag har själv motionerat och förespråkar en 24-timmarsgaranti dvs att ungdomar som begått brott ska kallas till socialtjänst eller polis inom 24-timmar i nödfall 48-timmar. All erfarenhet säger att det är mycket viktigt med snabba ingripanden. Skadegörelsen har minskat i Tensta även om det kan bli ännu bättre. Sedan årsskiftet 2008-08 har det inte varit stopp i kollektivtrafiken i Tensta. Både i dokumentären och i debattartikeln menas att om de sk 30 personerna bara åtgärdas så finns inga problem längre. Så ser verkligheten inte ut. De trettio som det hänvisas till är en uppgift som kom från polisen 2008 alltså inte aktuell längre. Polisen påtalade då också att det inte handlade om en fast sammanslutning av ungdomar utan att deltagarna varierade. Många åtgärder har sedan dess vidtagits av socialtjänsten och samarbetet med polisen är väl upparbetat. 

För långsiktiga hållbara förändringar krävs att barn och ungdomar i stadsdelen känner framtidstro , har drömmar om hur de vill se sitt vuxna liv och att de känner att det finns möjlighet att förverkliga de drömmarna. Här fyller skolan, föreningsliv, fritidsverksamhet och föräldrar många funktioner.  Barn och ungdomstiden är viktiga delar när man skapar sin  identitet och man måste få känna stolthet inte minst för sitt hem och var man bor. Jag har träffat många ungdomar i Tensta som blivit både ledsna och förbannade på den bild som givits av etablerade media. Just därför kändes det också så befriande att lyssna på den del i dokumentären som handlade om  bevakningen av miljonprogramsområden. Verkligheten måste såklart skildras och berättas om men vems verklighet är det som skildras?   OK, jag bor inte i Tensta utan bor i Spånga där jag är född och uppvuxen.  Som ordförande i stadsdelsnämnden Spånga-Tensta är jag förstås ofta i Tensta. Det har jag varit långt innan jag blev politiskt aktiv och sedan Tensta byggdes. Jag trivs i Tensta och den dag  jag och min man byter villan mot lägenhet  är jag inte alls främmande för att flytta till Tensta. Den som undrar varför kan lyssna på intervjun med Jonny Lind fd närpolischefen eller lyssna på Johanna Langhorst egna beskrivningar av hur det ser ut i Tensta och hur människor är mot varandra. 

0 Responses to “Om Tensta i radio och SVD”



  1. Kommentera

Kommentera

Välkommen till bloggen!

Varmt välkommen till min blogg. Har kommer jag att skriva om aktuella frågor som jag ställs inför i mitt politiska arbete. Jag kommer bland annat att berätta om mitt arbete i Spånga-Tensta Stadsdelsnämnd. Jag vill gärna läsa dina synpunkter och föra ett samtal. Välkommen! Ann-Katrin Åslund

