Spännande SPINT på Brännkyrka gymnasium

Jag pratar med Ramatulla om SPINT

Häromdagen träffade jag Ramatulla. Han är 17 år och kom till Sverige som ensamkommande flyktingbarn från Aghanistan för ett och ett halvt år sedan. Efter ett halvår av blandade svenskstudier i Nordmaling utanför Umeå kom han till Stockholm förra sommaren. I dag läser han samhällsprogrammet på Brännkyrka gymnasium med sikte på att ta studenter om två år. Varje morgon pendlar han över en och en halv timma från bostaden på Färingsö för att komma till skolan. Han har ett enormt driv och är starkt motiverad för sina studier.

– Varje morgon säger jag till mig själv ”i dag ska jag lära mig något nytt”, berättar han.

Ramatulla drömmer om att jobba med politik eller ekonomi efter avslutade universitetsstudier. Kanske kan han en dag återförenas med resten av sin familj som i dag lever som flyktingar i Afghanistan.

De 31 eleverna på Brännkyrkas så kallade SPINT-program (samhällsprogrammet med internationell språklig inriktning) är alla födda i andra länder. De flesta har bara bott i Sverige några år. Gemensamt för eleverna är att de är mycket studiemotiverade och bedöms kunna klara att läsa samhällsprogrammet på tre år med mycket extra språkstöd.

SPINT-programmet startade hösten 2009 efter ett beslut i utbildningsnämnden förra våren. Drygt 30 elever antogs till programmet efter intagningsintervjuer. Bara de som bedömdes ha tillräcklig motivation och förkunskaper från studier i sina ursprungsländer togs in på SPINT. Efter snart ett års studier är elever, lärare och skolledning överens om att försöket fallit väl ut. Till hösten fortsätter satsningen men nya klasser i årskurs ett.

Annika Eriksson är mattelärare och projektledare för SPINT. Hon berättar att eleverna i klassen har 16 olika modersmål och har bott i Sverige mellan 6 år och 9 månader. Eleverna har en komplex bakgrund och vissa kommer från krigshärdar med traumatiska minnen i baggaget. Trots de tuffa förutsättningarna lyckas eleverna väl – resultatmässigt ligger de hittills ungefär på samma nivå som skolans ”vanliga” SP-klass. Faktum är att de mest nyanlända eleverna generellt är de som också lyckats bäst med sina studier.

Under mitt besök på skolan träffar jag förutom Ramatulla hans klasskamrater Davoud – också han ensamkommande flyktingbarn från Afghanistan – Rosalia från Kuba och Colleta från Ryssland. De är alla överens om att SPINT passar dem bra. Lärarnas engagemang och det intensiva språkstödet i svenska är mycket uppskattat. Utmärkande för SPINT är bland annat att lektionerna ofta hålls av två lärare – en ämneslärare och en lärare i svenska som andraspråk.

Alternativet till SPINT för Ramatulla, Davoud, Rosalia, Colleta och alla deras klasskamrater hade varit att läsa på det individuella programmet (IV). När de lyckats nå förkunskapskraven för gymnasiets nationella program hade de sedan kunnat söka vidare och läsa tre år till. Med SPINT får de en gymnasieexamen på tre år och kan gå vidare till högre studier. För det är dit de siktar. Alla fyra eleverna som jag träffar är överens om att universitetsstudier ska följa efter studenten.

Med SPINT får eleverna inte bara en studentexamen med högskolebehörighet. De spar också tid, något jag förstår är viktigt för flera av eleverna. Svenska ungdomar hör till dem som gör sitt inträde på arbetsmarknaden senast i världen. Det är ingenting för Ramatulla och hans klasskamrater.

– Jag har inte tid att vänta. Jag är redan ett år äldre än de som går i ettan på gymnasiet. Jag vill bli färdig, säger han med eftertryck.

Det är sådana här studiebesök som gör mig glad som politiker. Det beslut vi fattade i utbildningsnämnden om att inrätta SPINT förra våren kändes spännande och riktigt. Mötet med SPINT-eleverna och insikten om deras starka drivkraft och framtidstro har gjort mig både övertygad och stolt. Det känns faktiskt väldigt bra att ha varit en av dem som beslutade att ge Ramatulla, Rosalia, Davoud och Colleta den här möjligheten.

1 Response to “Spännande SPINT på Brännkyrka gymnasium”



  1. 1 Skola i Världsklass – Brännkyrka gymnasium « Lotta Edholm Trackback vid 29 april 2010 kl. 11:27

Kommentera

Välkommen till bloggen!

Varmt välkommen till min blogg. Har kommer jag att skriva om aktuella frågor som jag ställs inför i mitt politiska arbete. Jag kommer bland annat att berätta om mitt arbete i Spånga-Tensta Stadsdelsnämnd. Jag vill gärna läsa dina synpunkter och föra ett samtal. Välkommen! Ann-Katrin Åslund

