2009 minskade barngrupperna i Stockholms förskolor

Förra året öppnades 147 nya förskoleavdelningar i Stockholm. Babyboomen fortsätter men tack vare en kraftfull utbyggnad klarar vi att minska barngruppernas storlek, det visar nya siffror. I Hägersten-Liljeholmens stadsdelsnämnd röstade oppositionen nej till flera nya förskolor 2009. Tur för småbarnsföräldrarna där att s,mp och v inte styr staden. Stockholm har under 2000-talet genomgått en babyboom av sällan skådat slag. År 2000 gick drygt 33 000 barn i Stockholms förskolor. Idag är det 10 000 fler. Utmaningarna för kommunala och enskilt drivna förskolor att möta behovet av platser har varit enorma.

Nu visar verksamhetsberättelsen för 2009 att staden kommer närmare målet om 14 barn(1-3) respektive 18 barn(4-5) i alla barngrupper. 2009 var i genomsnitt 15,5% av grupperna större än målet, jämfört med 17,7 år 2008. Allra störst är minskningen på Södermalm.

Arbetet med en förskola i världsklass går vidare. Åtskilliga undersökningar visar att vi förutom att klara utbyggnaden också håller en hög kvalitet i förskoleverksamheten. År efter år visar enkäter bland föräldrar och personal att förskolan är en av stadens allra mest uppskattade verksamheter

0 Responses to “2009 minskade barngrupperna i Stockholms förskolor”



  1. Kommentera

Kommentera

Välkommen till bloggen!

Varmt välkommen till min blogg. Har kommer jag att skriva om aktuella frågor som jag ställs inför i mitt politiska arbete. Jag kommer bland annat att berätta om mitt arbete i Spånga-Tensta Stadsdelsnämnd. Jag vill gärna läsa dina synpunkter och föra ett samtal. Välkommen! Ann-Katrin Åslund

