Röster från Tensta

Dagens Nyheter skriver om segregationen som klyver Stockholm. Det finns många problem med den bristande integrationen. En del av detta möter jag i Tensta.

För mig som är aktiv i lokalpolitiken i Spånga-Tensta är det tydligt vilken starkt segregerad stad vi lever i.   Nycklar till  lyckad integration är det svenska språket, bra skolor liksom jobb. För det krävs en reformerad mottagning av nyanlända, bättre språkundervisning och bättre förutsättningar att anställa människor som länge har stått utanför arbetsmarknaden.  

Situationen är inte hopplös. Det krävs en aktiv politik för integration, långsiktighet och uthållighet. Satsningar för att alla ska behärska svenska språket, tuffa diskrimineringslagar, politik för jobb måste gå hand i hand med en human flyktingspolitik.  

I ett reportage får vi möta några personer som slagit sig ner i Tensta.

Upprustning och reparation av lägenheter liksom planeringen av stadsdelens ytterområden tillsammans med boende ökar trivsel och trygghet. Visst finns problem men den som kommer till Tensta och möter boende kommer slås av det engagemang som finns för stadsdelen, den egna boendemiljön och för barnen. Där skiljer sig inte Tensta från många andra s.k. mer väletablerade stadsdelar.

0 Responses to “Röster från Tensta”



  1. Kommentera

Kommentera

Välkommen till bloggen!

Varmt välkommen till min blogg. Har kommer jag att skriva om aktuella frågor som jag ställs inför i mitt politiska arbete. Jag kommer bland annat att berätta om mitt arbete i Spånga-Tensta Stadsdelsnämnd. Jag vill gärna läsa dina synpunkter och föra ett samtal. Välkommen! Ann-Katrin Åslund

