Budgetdebatt

Jag i talarstolen

Här står jag i talarstolen

Stockholms stads budget behandlas just nu av kommunfullmäktige. Jag är förstås aktiv  i debatterna. I går behandlade vi bland annat skola och förskola, två frågor som engagerar mig mycket. Jag lyfte bland annat fram de fina resultat som Stockholms skolor uppnått. Jag jämförde med de två socialdemokratiskt styrda städerna Göteborg och Malmö och kan konstatera att Stockholms är överlägset bäst när det gäller elevernas resultet och hur många elever som går vidare till högre utbildning efter gymnasiet. Facit i S-ledda städer är mer dystert.

Jag lyfte också fram den fina verksamheten som bedrivs i Stockholms förskolor, både i stadens egen regi och av en mångfald fristående verksamheter. Det är verkligen roligt att Stockholmsföräldrarna ger förskolan mycket gott betyg och att vi i Stockholm håller barnomsorgsgarantin. Sedan vi övertog makten 2006 har ca 6 500 nya förskoleplatser tillkommit i både kommunal och fristående regi.

Kommentera

Välkommen till bloggen!

Varmt välkommen till min blogg. Har kommer jag att skriva om aktuella frågor som jag ställs inför i mitt politiska arbete. Jag kommer bland annat att berätta om mitt arbete i Spånga-Tensta Stadsdelsnämnd. Jag vill gärna läsa dina synpunkter och föra ett samtal. Välkommen! Ann-Katrin Åslund

