Stadens budget presenterad

Hälften av satsningarna går till förskola och skola

För någon timme sedan presenterade majoritetens gruppledare Stockholms stads budget och i skrivandes stund är skolborgarrådet Lotta Edholm (fp) fortfarande kvar för att intevjuas av media. Läs mer om budgeten på FPs gruppledare Lotta Edholms blogg.

Det blev en budget som vi i folkpartiet kan känna oss nöjda med. På de pedagogiska verksamheterna (förskola, skola) satsar staden 627,8 miljoner och det motsvarar i stort sett hela den senaste regeringssatsningen som kom Stockholm till del. Sen har det också skett  egna satsningar från stadens sida.

Äntligen fokus också på socialtjänsten

Socialtjänsten är en av mina hjärtefrågor  och därför är jag glad över att kunna konstatera att det nästa år sker påslag på detta område. Staden  prioriterar arbetet med utsatta barn och ungdomar och gör särskilda satsningar för att motverka och minska hemlösheten.  Det finns alldeles för många barn och ungdomar som far illa. För att motverka och åtgärda detta krävs snabba insatser, kunskap och erfarenhet och sist men inte minst ett bra och utvecklat samarbete mellan förskola, skola, socialtjänst, polis och fritidsverksamheter. I budgeten finns uppdrag om utvecklade samarbetsformer. Det är ute i stadsdelarna som huvuddelen av allt detta viktiga arbete görs och i Spånga-Tensta har vi redan tidigare tagit dessa frågor på stort allvar och kommer ägna frågan ökad uppmärksamhet nästa år.

Hemlösheten ett stort problem i världens storstäder. Vi måste göra allt vi kan för att minska den i Stockholm. Att inte veta var man ska tillbringa den kommande natten, att inte känna trygghet att kunna gå in och stänga dörren om sig och få vara ifred, att inte ha någonstans att förvara sina få ägodelar och att alltid behöva vara på sin vakt, det är en verklighet man inte vill att någon ska behöva uppleva. Men så är det för alldeles för många idag.

Ett strukturerat arbete mot hemlösheten och extra resurser presenteras i dagens budget. Det är ett långsiktigt arbete som för att ge bäst resultat kräver samarbete inte minst med frivilligsektorn, något som jag hoppas att socialtjänstnämnden ska tänka på i sitt kommande budgetarbete.

0 Responses to “Stadens budget presenterad”



  1. Kommentera

Kommentera

Välkommen till bloggen!

Varmt välkommen till min blogg. Har kommer jag att skriva om aktuella frågor som jag ställs inför i mitt politiska arbete. Jag kommer bland annat att berätta om mitt arbete i Spånga-Tensta Stadsdelsnämnd. Jag vill gärna läsa dina synpunkter och föra ett samtal. Välkommen! Ann-Katrin Åslund

