Pensionärer på matlagningskurs i Spånga-Tensta

I Spånga-Tensta kan den som är pensionär gå på matskola för äldre, det går att läsa i dagens pappers DN. Att matens kvalitet och smak inom hemtjänsten och omsorgsboenden varit en omdebatterad fråga under de senaste åren lär inte ha undgått många. Det är en mycket viktig fråga som vi måste ha ögonen på och jobba mer med. Det kan då vara lätt att glömma de pensionärer som kan och vill klara sig själva men som kanske inte behövt laga så särskilt mycket mat i sina dar tidigare , ofta äldre män. Det kan också vara så att lusten att laga mat och inspirationen tryter för den som blir ensam. Som äldre har man också ett annat näringsbehov än yngre. För den som under större delen av livet fokuserat på att hålla vikten och äta smalmat kan det kännas konstigt att få veta att nu är det smör och röd mjölk som gäller. Det är roligt att vi i Spånga-Tensta har denna bra verksamhet. Om något kan kallas friskvård och förebyggande så är det väl att lära sig äta rätt, att lära sig tillaga maten och att äta den tillsammans med nyvunna vänner.

0 Responses to “Pensionärer på matlagningskurs i Spånga-Tensta”



  1. Kommentera

Kommentera

Välkommen till bloggen!

Varmt välkommen till min blogg. Har kommer jag att skriva om aktuella frågor som jag ställs inför i mitt politiska arbete. Jag kommer bland annat att berätta om mitt arbete i Spånga-Tensta Stadsdelsnämnd. Jag vill gärna läsa dina synpunkter och föra ett samtal. Välkommen! Ann-Katrin Åslund

