Svar på tal

I gårdagens Expressen blev jag angripen på Expressens ledarsida. Jag begärde förstås ett genmäle, skrev ett kort sådant och skickade in. De valde att lägga upp genmälet på sin ledarblogg, väl dolt för allmänheten att hitta. Självklart begärde jag att få gemälet publicerat i samma kanal som personangreppet skett. Svaret löd” Vi har ingen möjlighet att publicera alla repliker utan måste vara restriktiva”. Jag tycker att resonemanget haltar.  Jag publicerar  mitt genmäle här och om Expressen känner att de vill ha en replik så har de självklart rätt till det.

Skolan är alltid till för eleverna

I gårdagens Express angreps jag av Ann-Charlotte Marteus för att jag inte stödjer socialdemokratiska förslag att införa etableringsstopp för friskolor i Stockholm. Att förslaget bara är ett ytterligare förslag att förbjuda valfrihet genomskådas tyvärr inte av Marteus.

Antalet tomma platser är inte högre än vanligt denna tid på året, i Stockholms stad ca 600 av totalt över 25 000 gymnasieplatser. I Stockholms stad får 67% av eleverna sitt förstahandsalternativ tillgodosett, både när det gäller program och skola. Det hade knappast varit möjligt utan stort varierat utbud av skolor i Stockholm, både kommunala och fristående. Att stoppa nyetableringar av just friskolor är att göra det enkelt för sig. När elevantalet sjunker bör i första hand platser med låg kvalitet, och som inte efterfrågas av elever och lärare, tas bort, oavsett driftsform. Att stänga dörren för nya skolor känns inte särskilt framtidsinriktat. Jubla månde de redan etablerade.

0 Responses to “Svar på tal”



  1. Kommentera

Kommentera

Välkommen till bloggen!

Varmt välkommen till min blogg. Har kommer jag att skriva om aktuella frågor som jag ställs inför i mitt politiska arbete. Jag kommer bland annat att berätta om mitt arbete i Spånga-Tensta Stadsdelsnämnd. Jag vill gärna läsa dina synpunkter och föra ett samtal. Välkommen! Ann-Katrin Åslund

