Skolan är till för eleverna

I gårdagens SvD tillkännagav Roger Mogert att socialdemokraterna ansåg att etableringsstopp borde införas för gymnasiefriskolor i Stockholm. Anledningen var att det fanns 3 700 platser lediga i hela länet.

Sanningen är att av de tomma platserna finns endast 600 i Stockholms stad och det är i stort sett samma siffror som förr om åren. Totalt har Stockholm stad över 25 000 gymnasieplatser. Det måste alltid finnas ett visst antal tomma platser i en kommun eftersom vi har en skyldighet att erbjuda alla elever en plats. Fortfarande har 300 stockholmselever ännu inte hittat sin plats och det finns ibland möjlighet till byten under september.

Av Stockholms gymnasieelever väljer en tredjedel friskola. I Stockholms stad får 67% av eleverna sitt förstahandsalternativ både när det gäller program och skola. 90% när det gäller program. Det hade inte varit möjligt utan det stora utbud som finns i Stockholm både av kommunala och fristående skolor.

Socialdemokraternas motstånd mot friskolor är inget nytt men det tar sig hela tiden nya uttryck. Att stoppa nyetableringar är att göra det enkelt för sig. Igår debatterade jag mot Roger Mogert i Radio Stockholm. När elevantalet sjunker bör i första hand de platser som inte efterfrågas av elever och föräldrar tas bort och det oavsett driftsform. Att stänga dörren till nya skolor känns inte särskilt framtidsinriktat.

I dagens Expressen anklagas jag av Ann-Charlott Marteus för att inte bry mig om Stockholm tonåringar. På Expressens ledarsida klarar man tydligen inte att genomskåda socialdemokraternas kamp mot friskolorna.

En gymnasiefriskola i Uppsala har misskött sig  på olika sätt och sedan gått i konkurs. Detta tar socialdemokraterna nu till intäkt för att inga nya gymnasiefriskolor ska få starta i Stockholm eftersom det då blir ett mindre elevunderlag att dela på.  Det är tydligt att socialdemokraterna misstror såväl seriösa aktörer som elever och föräldrar.

1 Response to “Skolan är till för eleverna”


  1. 1 misterP 18 december 2009 kl. 15:09

    Hej!

    Det är viktigt att kunskapsbasen utvidgas, här har ni en sida som kommer att uppdateras och utökas med fler ämnen inom humaniora och ekonomi:
    http://biggenj.ecommunity.se/

    Låt era elever även ta del av denna sida, som ökar på kunskaperna, och ser problemen och det tillsynes normala från olika synvinklar

    MVH
    bigj


Kommentera

Välkommen till bloggen!

Varmt välkommen till min blogg. Har kommer jag att skriva om aktuella frågor som jag ställs inför i mitt politiska arbete. Jag kommer bland annat att berätta om mitt arbete i Spånga-Tensta Stadsdelsnämnd. Jag vill gärna läsa dina synpunkter och föra ett samtal. Välkommen! Ann-Katrin Åslund

