Återflytt av stadsdelsförvaltningen till Tensta

Dagens Nyheter (tyvärr bara papperstidningen) skriver idag om att stadsdelsförvaltningen anser att det blir för dyrt att  flytta tillbaka till Tensta från Lunda Industriområde.  Folkpartiets åsikt är det är mycket viktigt  att vi kommer tillbaka till Tensta. Det gamla huset evakuerades på grund av mångåriga hälsoproblem som inte gick att åtgärda och huset ska ska rivas. Det finns planer och intressenter på att bygga ett nytt hus på samma plats med medborgarkontor i bottenvåningen, förvaltningslokaler ovanpå och överst bostäder. Jag tror det skulle bli mycket bra. 

På torsdag har vi stadsdelsnämndssammanträde och då kommer ärendet upp. Vi kommer bordlägga ärendet eftersom vi anser att det behövs ytterligare tid för utreda möjligheten till sänkta hyreskostnader. Målet måste vara en återflytt till Tensta. Då finns servicen där den mest  behövs. Uppemot 3 000 personer per månad från Tenstaområdet beräknas behöva besöka förvaltningen i olika ärenden och det är långt och krångligt att ta sig till Lunda. För tre veckor sedan beslutades om Vision Järva 2030 i kommunfullmäktige. Där står bland annat att staden ska försöka flytta förvaltningar till Järvaområdet . Det tycker jag är mycket bra men då måste vi förstås börja med att se till att stadsdelens egen förvaltning kan flytta tillbaka.

0 Responses to “Återflytt av stadsdelsförvaltningen till Tensta”



  1. Kommentera

Kommentera

Välkommen till bloggen!

Varmt välkommen till min blogg. Har kommer jag att skriva om aktuella frågor som jag ställs inför i mitt politiska arbete. Jag kommer bland annat att berätta om mitt arbete i Spånga-Tensta Stadsdelsnämnd. Jag vill gärna läsa dina synpunkter och föra ett samtal. Välkommen! Ann-Katrin Åslund

