Förskola i världsklass

I Stockholm har vi nog världens bästa förskola. Kanske låter det skrytsamt, men jag tror att det är sant. Ingen annan kommunal verksamhet har så stor andel nöjda brukare – föräldrarna. Mer än 90 procent är nöjda eller mycket nöjda med verksamheten.

Kommunfullmäktige i Stockholms stad har nyligen beslutat om en ny förskoleplan. Den omfattar alla förskolor i Stockholm, såväl stadens egna som de fristående verksamheterna. Programmet har en stark folkpartiprofil med inriktning på barns lärande och utveckling. Många har bidragit med kunskaper, tankar och idéer i arbetat med att formulera planen.

Stockholm växer så det knakar. Antalet barn har de senaste åren ökat med ca 5 procent årligen. I stadsdelsnämnderna är det en utmaning för oss att se till att skapa platser för alla små barn som ska börja förskolan. Det är ett högt tempo utbyggnaden och i min egen stadsdel har vi lyckats väl. Alla föräldrar får inte alltid plats på precis det dagis de önskar precis på den tid de önskar, men alla får plats och med lite kreativitet och flexibilitet från såväl föräldrar som personalen så brukar det lösa sig till det bästa och de allra flesta är nöjda med den förskoleverksamhet som deras barn finns i.

Vi ser stora behov av fler platser även i framtiden. Och vi har beredskap att möta behoven. Lokaltidningen skrev för en liten tid sedan att platsbrist hotar i framtiden. Det gör det bara om vi plötsligt skulle sluta bygga ut förskolan och några sådana planer har vi naturligtvis inte i Spånga-Tensta stadsdelsnämnd.

hugo-och-maj-2På bilden ser ni Hugo och Maj som går på en kommunal förskola i Spånga. De tycker jättemycket om sitt dagis.

Kommentera

Välkommen till bloggen!

Varmt välkommen till min blogg. Har kommer jag att skriva om aktuella frågor som jag ställs inför i mitt politiska arbete. Jag kommer bland annat att berätta om mitt arbete i Spånga-Tensta Stadsdelsnämnd. Jag vill gärna läsa dina synpunkter och föra ett samtal. Välkommen! Ann-Katrin Åslund

